03:30

Żar prawdy

 Żar prawdy
Autor: Emilia Kubaszak 
Wydawnictwo: Oficynka
Data wygania: Grudzień 2015
Liczba stron: 314
Gatunek: Literatura piękna
Ocena: 5/5



















Żar prawdy to debiutancka książka Emilii Kubaszak. Autorka jest absolwentką Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jest miłośniczką powieści sensacyjnych i kryminalnych. Jej debiutancka książka ukazała się w grudniu ubiegłego roku.

Anita to młoda, niespełniona kobieta, w prozie życia utraciła gdzieś jego sens. Ukończyła studia, bez obrony pracy magisterskiej, jej życie wydaje się pasmem niepowodzeń. Pewnego dnia, Anita natrafia na książkę żar prawdy, lektura ta opowiada o życiu Barbary- młodej kobiety, która starała się poznać genezę swojego pochodzenia, uparcie szukała prawdy, a ta okazała się bardziej bolesna, niżeli można sobie wyobrazić.

,,Mawia się, że życie zaskakuje. Ale ja wiem, że nic Cię nie zaskoczy gdy będziesz stał w miejscu"

Narracja w powieści jest naprzemienna, w momencie rozdziałów, z udziałem Anity, mamy narrację trzecioosobową. Narrator wszechwiedzący prowadzi nas po umyśle Anity i jej bliskich. Natomiast rozdziały, w których występuje Barbara, są prowadzone w pierwszej osobie, a narratorem jest główna bohaterka. Na pierwszy rzut oka wydaje się to być niezły galimatias. Jednakże w momencie wtopienia się w fabułę, zapominamy o wszelkich niedogodnościach i płyniemy przez kolejne kartki, niczym jacht na spokojnym morzu. Żar prawdy nie obfituje w liczne dialogi, jest ich stosunkowo niewiele. Mimo to książka nie jest nudna, jest wciągająca, jak trójkąt bermudzki, przepadłam i nie wiem kiedy wyjdę z jej świata.
Język, jakim posługuje się autorka, jest barwny i umiejętnie dobrany do gatunku literackiego. Patrząc na styl, jaki wyrobiła sobie Emilia Kubaszak, nie mogę uwierzyć, że jest to debiut. Ta autorka powinna dawać, co niektórym, lekcje, jak robić dobre debiuty!

Pomysł na fabułę, jak i realizacja owego pomysłu, jest fenomenalny. (Chciałam napisać dobry, ale to nie oddaje w pełni klimatu powieści) Jednoczymy się z bohaterami, myślę, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Ja zbratałam się z Anitą, była mi bliższa z pewnych względów, ale może Tobie drogi czytelniku, bardziej do gustu przypadnie Barbara?


,,[...] Wiem bowiem, że każdy kto przeczyta żar prawdy już nigdy nie będzie tą samą bezbarwną osobą"

Historie zawarte w książce, są niezwykle realne i przejmujące. Akcja dzieje się na podobnej płaszczyźnie czasowej. Obie opowieści, mimo iż diametralnie różne, to jednak bardzo sobie bliskie i podobne. Książka jest głęboka, zmusza do refleksji. Niejednokrotnie zatrzymywałam się przy jakimś fragmencie i wracałam wspomnieniami do chwil ze swojego życie. Powieść jest okalana mnóstwem życiowych cytatów, niemal co kilka stron, zaznaczałam  intrygujące kwestie. Miałam niemały problem, aby wybrać tylko dwa cytaty, dlatego też planuję osobny post z cytatami, które najbardziej wwierciły mi się w pamięć.
Z Żaru prawdy płynie wiele sentencji, otwierających nam oczy na pewne sprawy. Można książkę interpretować dwojako, każdy w niej odkryje inną głębię. Przyznam szczerze, że powieść ta otworzyła mi oczy na niektóre aspekty życia.


W swojej recenzji skupiłam się na odzwierciedleniu psychologicznym, jak wspomniałam, książka jest głęboka i niesie za sobą przesłanie, ale nie znaczy to, że jest nudna. W powieści tej nie brakuje akcji, ciągle coś się dzieje, jak nie na jednej płaszczyźnie czasowej to na drugiej, wątki są sprytnie przeplatane i racjonalnie połączone w jedną całość. Budowa psychologiczna postaci jest dopracowana, wiemy dlaczego bohaterki postępują tak, a nie inaczej, wiemy co je ukształtowało i jesteśmy w stanie zrozumieć ich postępowanie.

Żar prawdy to książka, która w swoich stronicach, skrywa wiele prawd i sentencji życiowych. Uważam to za debiut godny mistrza. Polecam wszystkim, bez względu na wiek czy upodobania, warto bowiem znaleźć w sobie ścieżkę prawdy i odkryć nowe pokłady siły do zmagania się z własnym życiem.


Za egzemplarz recenzencki dziękuję autorce Emilii Kubasza.
Przy okazji zapraszam na fan page na facebooku LINK

Oraz wydawnictwu OFICYNKA 

 PS. Jeżeli jest ktoś zainteresowany lekturą, serdecznie zapraszam na book tour, który organizuje Klaudia z bloga Nowe Horyzonty. LINK DO BOOK TOUR!!

14 komentarzy:

  1. Mamy ja w planach :)

    Pozdrawiamy ciepło i zapraszamy do nas:
    rodzinne-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet najgorsza prawda jest lepsza od kłamstwa... Podoba mi sie ta książka, a okładka taka płomienna... aż robi sie gorąco!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwszy raz widzę tą książkę. Wydaje się ciekawa. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama okładka przyciąga uwagę, a treść okazuje się jeszcze bardziej zachwycająca. :)
    Pozdrawiam,
    Geek of books&tvseries&films

    OdpowiedzUsuń
  5. Zainteresowałaś mnie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio na rynku pojawiają się naprawdę dobre debiuty polskich autorek, a skoro jest to debiut godny mistrza to muszę jak najszybciej się za niego zabrać :)
    modnaksiazka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio natrafiam na tak wiele książek, które chcę przeczytać , ale jak znaleść na to wszystko czas :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Po dobre debiuty zawsze chętnie sięgam, a skoro książka wywołuje wiele emocji i skłania do refleksji, to tym bardziej mam na nią ochotę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Może kiedyś się skusze, ale jakoś teraz nie jestem nią zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka już u mnie. Będę ją niebawem czytać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Okładka i zarys fabuły przyciąga. Recenzja też zachęcająca. Trzeba dodać do listy pilnych książek do przeczytania.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za wzmiankę o book tour. <3 Oczywiście wszystkich chętnych zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale się gorąco zrobiło! ;) Słyszę o tej powieści po raz pierwszy, ale czuję się zaciekawiona. Przyjrzę jej się bliżej... tym bardziej, że nie znam żadnej książki tego wydawnictwa ;)

    Pozdrawiam
    ksiazki-inna-rzeczywistosc.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Książko, miłości moja. , Blogger